Log in

Sharif University of
Technology ASSOCIATION


SUTA Toronto Chapter is a sponsor of the talk at ROM: "Discovering Cyrus: The Persian Conqueror Astride the Ancient World" by Mr. Reza Zarghamee

  • May 24, 2014
  • 10:00
  • May 25, 2014
  • 17:00
  • Royal Ontario Museum (ROM)

Registration


  


SUTA Toronto Chapter is the sponsor of the book presentation and talk:


Discovering Cyrus: The Persian Conqueror Astride the Ancient World

by Mr. Reza Zarghamee


Location: Royal Ontario Museum (ROM)

Saturday and Sunday May 24 & 25, 2014


as part of the Iranian Heritage Day,

 organized by Toronto Iranians Community Group.


We would like to invite you and your family to come to ROM on next weekend, enjoy all the cultural programs of the Iranian Heritage Day, and particularly listen to Mr. Reza Zarghamee, the author of this wonderful book. Reza is the son of Dr. Mehdi Zarghamee, chancellor of SUT, from 1975 to 1977. You can read an interview of Mr. Reza Zarghamee with SUTA in our latest newsletter (and copied below this message).


Abstract:

Join the ROM and the Iranian Heritage Day for a special author's reading and presentation by Reza Zarghamee on his book "Discovering Cyrus: The Persian Conqueror Astride the Ancient World."

Speaker Biography:

Reza Zarghamee brings multiple perspectives and deep knowledge to his account of the life of Cyrus the Great. His immersion in the ancient history of Iran started early with studies in Old Persian cuneiform and courses in Zoroastrianism and Manichaenism. He attended Columbia University, studying Persian language and literature. He then received a J.D. degree from Harvard Law School, where his writings included a comparison of ancient Near Eastern legal systems. Since then, he has continued his scholarly investigations of the era of Cyrus.


Schedule
The museum is open from 10:00 am to 5:00 pm; The Iranian Heritage Day programs run for most of the day, on Saturday (10:45 to 4:00) and from 11:00 to 2:00 on Sunday. The talks are scheduled as follows:
The talks would be followed by book signing session, by the author.

Registration 
For more details on the program, registration, etc, you can refer to ROM's website. Entrance to ROM is subject to the rules of this establishment.
A limited number of discounted tickets are available for SUTA affiliates. To buy them, you can contact Mr. Morteza Tehrani (discounted adult tickets: $13 and discounted children tickets: $9. You can also buy them online with promotional code 'IRAN', but there will be a $2 convenience fee). Also you can buy tickets at the entrance of ROM, but may face line-up.

Address
Eaton Theatre, Level B1 - East

Royal Ontarion Museum (ROM)

Intersection of Bloor West Street & University Road

Toronto, Ontario, Canada


Toronto Chapter Executive Committee

--------------------------------------------------------------------

مصاحبه با آقای رضا ضرغامی در باره کورش پادشاه هخامنشی

فرصتی دست داد تا مصاحبه ای داشته باشیم با دوست عزیزمان آقای رضا ضرغامی. رضا اخیراً کتابی منتشر کرده با عنوان «کشف کورش: جهان گشای ایرانی دنیای قدیم» به زبان انگلیسی. این مصاحبه به صورت تلفنی در تاریخ 30 بهمن 1392 انجام شد و سپس مورد بازنویسی قرار گرفت.

بهرام ظهیراعظمی: رضا جان، از اینکه این فرصت را در اختیار سوتا قرار دادی که با ما مصاحبه داشته باشی بسیار سپاسگزارم.

رضا ضرغامی: مرسی. من هم خیلی متشکرم که شما وقت خودتان را گذاشتید که با من مصاحبه کنید.

ب: به عنوان نخستین سوال لطفا کمی در مورد خودت، دلیل علاقه ات به تاریخ ایران باستان و ارتباطت با سوتا برامون بگو.

ر: من همیشه به تاریخ علاقه داشتم. خانواده من بعد از انقلاب به امریکا مهاجرت کردند، و چند سال طول کشید تا همه جا به جا بشوند. برای چند سال من با مادر، سه خواهر، پدر بزرگ وهر دو مادر بزرگم در یک خانه زندگی می کردیم. پدر بزرگ و مادر بزرگ من اغلب داستان های پیامبرها را برای من تعریف می کردند، و مادر و پدر مرا به موزه می بردند. از این طریق من به تاریخ علاقه شدیدی پیدا کردم: اول از همه به تاریخ مصر، بعد به تاریخ ایران.

راجع به رابطه من با سوتا، پدر بنده دکتر مهدی ضرغامی هستند که ایشان در زمان شاه رئیس دانشگاه آریامهر بودند. اسم این دانشگاه بعدا عوض شد به دانشگاه شریف.

ب: به نظر تو ارتباط کورش با سلسله پیش از خودش، یعنی ماد چطور بوده؟

ر: مورخین اکنون راجع به این مطلب خیلی بحث می کنند. در تواریخ هرودوت و گزنفون که هر دو یونانی بودند نقل شده است که پدر کوروش کمبوجیه اول اهل پارس بوده است و جزو خانواده هخامنشی، و اینکه مادر کوروش، که اسمش ماندانا بود، دخترآخرین پادشاه ماد بوده است. بعضی از مورخین فعلی به این داستان مشکوک هستند، چون که فکر میکنند این داستان را به عنوان پروپاگاندا در زمان کوروش درست کردند که حکومت پارسی را برای مادها قابل قبول کنند. به نظر این  مورخین این داستان مثل داستان شاهنامه است، که می گوید اسکندر با سلسله کیانی نسبت داشت. و لیکن من باور می کنم که کوروش واقعا با خانواده پادشاهان ماد نسبت داشته، چرا که هم یونانیان و هم بابلیها در اسنادشان تعریف می کنند که بزرگان ماد بر علیه پادشاه خودشان طغیان کردند و به کوروش کمک کردند تا ایشان بر تخت پادشاهی بنشینند.

ب: شخصا کورش را بیشتر متعلق به کدام گروه می دانی: پارسی ها، ایرانی ها، خاورمیانه ای ها و یا سراسر جهانیان؟

ر: من کوروش را جزو هر چهار گروه می دانم. ببینید بدون کوروش پارسی ها احتمالا زیر دست مادها می ماندند و هیچ وقت  به شاهنشاهی نمی رسیدند. همچنین کشورگشایی کوروش باعث شد که تمام ممالک ایرانی زیر یک درفش قرار بگیرند و ایدئولوژی ایران به عنوان یک کشور متحد به زمان کوروش برمی گردد. همچنین دوران هخامنشی برای تمام خاور میانه مهم بود، چونکه پادشاهان هخامنشی تقریبا برای دویست سال در آن منطقه صلح ایجاد کردند، و این خیلی لازم بود، چرا که در زمان آشوری ها جنگ و طغیان تمام این منطقه را گرفته بود. آخر ازهمه کوروش در احترامی که به ملتهای تسخیر شده نشان می داد یک طرز حکومت تازه ای به وجود آورد، و به این دلیل قابل توجه و افتخار تمام دنیا باید باشد.

ب: گفته شده که ایرانیان در طول قرون چیزی راجع به کورش نمی دانستند تا جایی که نامی از او در شاهنامه هم نیست. تا اینکه در دوران معاصر شرق شناسان غربی دوباره او را به ایرانیان شناساندند. با توجه به ذکر مکرر نام کورش در کتاب عهد عتیق یهودیان و کتاب های برخی تاریخ نگاران یونانی از جمله هردوت و گزنفون چگونه چنین چیزی رخ داده و قابل توجیه است؟

ر: باید به این توجه کرد  که ایرانی ها همیشه به آن اساطیری که بعدا اساس داستانهای شاهنامه شد اهمیت بسیاری می گذاشتند، و ما می دانیم که داستانهای پهلوان ها و پادشاهانی مثل فریدون، کیخسرو، و گشتاسپ در زمان کوروش گسترده بودند. همچنین می دانیم که پادشاهان هخامنشی نقال استخدام می کردند که راجع به خودشان بین مردم داستان پخش کنند. اغلب داستانهایی که این نقال ها راجع به هخامنشیان تعریف می کردند روی داستانهای پادشاهان و پهلوانان افسانه ای مدل می شدند. به این دلیل در زمان اشکانیان وقتی که پادشاه بلاش اول دستور داد که تمام داستانهای کشور را جمع آوری کنند، به احتمال زیاد یک تصمیم گرفته شد که کوروش و کیخسرو یک شخص هستند، چرا که داستانهایشان به هم دیگر شباهت بسیاری داشتند. به این ترتیب اسم کوروش در بین خود ایرانی های غیر یهودی فراموش شد تا قرن نوزدهم.

ب: با توجه به تاثیرگذاری هنر سینما در حال حاضر و عنایت به این موضوع که هیچ فیلم عمده ای که چهره واقعی کورش را به استناد کتاب عهد عتیق و نقل قول تاریخ نگاران یونانی نمایش دهد موجود نیست، برای خلق چنین اثری به نظر تو چه شرایطی باید مهیا گردد؟

ر: به عقیده من آن چیز که باید اتفاق بیفتد این است که رابطه ایران و آمریکا باید بهتر بشود. تا موقعی که این رابطه سرد یا دشمنانه باشد، گمان نمی کنم که کسی در خارج ایران آماده باشد که فیلمی بسازد که به یک پادشاه ایرانی افتخار کند. متاسفانه، امسال یک فیلم تازه در می آید که این فیلم خشایارشا و ایرانی ها را به عنوان غول نشان می دهد. چنین تصویری امکان پذیر نیست اگر دو کشور و دو  ملت رسما رابطه آشتی جویانه داشته باشند.

ب: خیلی ازت متشکرم. امیدوارم به زودی برای معرفی کتابت در تورنتو ببینمت.

دکتر بهرام ظهیراعظمی، رییس هفتمین هیات مدیره سوتا

تورنتو، بهمن 1392 (فوریه 2014)

© SUTA 2000-2023 
All Rights Reserved
Powered by Wild Apricot Membership Software